Építsd fel edzéseidet!

Image
A fitnesztermekbe járó vendégek jelentős hányada téves ismeretekkel rendelkezik a hatékony edzéssel kapcsolatban. Általában azt az edzést tartják jónak, amikor minden tekerés alkalmával magas intenzitáson dolgoznak, óra végére teljesen kimerülnek, szinte azt érzik, hogy annyira széthajtották magukat, hogy közel a vég. Örülnek, hogy másnap izomlázzal ébrednek, mert akkor jól végezték a dolgukat. Igazi cél nélkül, a trendeknek eleget téve járnak csak be a terembe. Sajnos ez az általános gondolatmenet igen csak hibás. Ahogyan az élsportolóknál, úgy az átlagos, fittségi céllal mozgó embereknél is fontos lenne a szakaszos edzéstervezés, az un. periodizáció. Nem számíthatsz igazi fejlődésre, ha minden alkalommal közel azonos intenzitáson dolgozol, legyen az magas, vagy akár alacsony. Itt is nagyon fontos az összhang. A terhelés és a regeneráció egyensúlyának alkalmazása biztosítaná a legnagyobb fejlődést mindenki számára. Az első szakasznak egy aerob állóképesség növelésére kellene irányulnia, ami egy alapozásnak felel meg és felkészíti a szervezetet a későbbi magasabb terhelésekre. A 8-12 hetes szakasz megteremti az alapokat, erősíti az immunrendszert, csökkenti a sérülésveszélyt és ilyenkor vagyunk képesek a legjobban a tekerési technikánkat csiszolni. Amikor megteremtettük az alapokat jöhet a keménykedés. Jelentős ellenállás és egyenletes terhelés mellett, de még mindig aerob zóna határán dolgozva növelhetjük az izomerő állóképességünket, fejleszthetjük a keringési-, és légző szervrendszerünket. A minimum 4 hetes szakasz után következhet a munka az anaerob zónában, ami megteremti a gyors és számottevő fejlődést. Hosszú távon leszel képes nagy ellenállás és relatív magas pulzusszám mellett, értékelhető teljesítmény leadására. Azonban nem szabad megfeledkezni a pihenésről sem, különben a „csúcsformát" nem fogod tudni fenntartani. Ennek hiányában fizikailag és mentálisan is kiégsz. A mozgás kényszerré válhat és elvesztheted a motivációt. Az egyes szakaszokban sem kell arra számítanod, hogy monotonná válik a teremben töltött idő. A Spinning® program energiazónái lehetőséget teremtenek a változatosságra. Tűzz ki magad elé egy célt! Konzultálj az oktatóval, hogy a céljaid eléréséhez mi a számodra legmegfelelőbb intenzitás az adott időszakban! A Spinning® egy csoportos edzés, a legtöbb esetben intervall jellegű órákat tart az oktatók nagy része, de az ellenállást te határozod meg, így személyre szabottan tudsz edzeni. Dolgozz meg a sikerért!

Szerző: Andrássy Zoltán
A cikk a szerző tulajdonát képezi, szerzői jogvédelem alatt áll, terjesztése és felhasználása kizárólag a szerző írásbeli engedélyével lehetséges és az eredeti linken osztható meg.