Magnéziumhiány hatásai

Image
Gyakran begörcsöl a vádlid tekerés vagy futás közben? Valószínűleg a szervezetedben lévő magnéziumszinteddel lehetnek gondok.

Az intenzív sport, a nehéz fizikai munka és a stresszes élet mind fokozott magnézium felhasználással jár, aminek egyik tünete az izomgörcs. Magnéziumhiányos állapotot idézhet elő a terhesség, a szoptatás, a nem megfelelő táplálkozás, helytelen diéta, alkoholfogyasztás, dohányzás, de különböző bélrendszeri betegségek is gátolhatják a magnézium felszívódását. A magnézium az egyik legfontosabb ásványi anyag a szervezetünkben, elengedhetetlenül szükséges az izmok összehúzódásához. Nem csak az izmok, de az idegrendszer működésében is fontos szerepet játszik. Befolyásolja a vérnyomást és az immunrendszernek valamint az emésztésnek is szüksége van rá. Sejtjeink nem is képesek nélküle létezni. A kalcium mellett részt vesz a csontok és a fogak felépítésében, növeli az érfalak rugalmasságát és a szív munkáját is segíti. Jelenléte az agyban javítja a memóriát, növeli a tanulási képességeinket és idős korban lassítja az emlékezőképesség romlását.

Egy felnőtt szervezet normál működéséhez kb. napi 250-350 mg magnézium bevitelre van szükség. Aktív sportolóknál ennél kicsit magasabb, attól függően, hogy milyen sportot végez és milyen rendszerességgel úzi azt. Mivel a szervezet nem képes előállítani ezt az ásványi anyagot, nagyon fontos, hogy gondoskodjunk a pótlásáról. Magnéziumot sok zöldség és gyümölcs tartalmaz, de megtalálható a dióban, mogyoróban is, azonban ezekben is általában csak kis mennyiségben, így a változatos étrend mellett szükség lehet táplálékkiegészítőkkel történő pótlása is. Felgyorsult világunkban a legtöbb emberre a magnéziumhiány jellemző. Ha a szervezetünk nem rendelkezik megfelelő mennyiségű magnéziummal, akkor gyengeséget, izomgörcsöt, ingerlékenységet, koncentrálóképesség visszaesésének tüneteit észlelhetjük, de hosszú távú hiánya akár magas vérnyomást, csontritkulást, migrént, cukorbetegséget és depressziót is okozhat.

A magnézium bevitel során fontos figyelembe venni, hogy más ásványi anyagok felszívódását gátolhatják, ezért érdemes azok pótlására is figyelmet fordítani. Ilyen pl. a csontok felépítésében fontos szerepet játszó kalcium is. A magnézium felszívódását a B6 vitamin jelentősen elősegíti, ezért a legtöbb táplálékkiegészítő készítményben mindig együtt vannak jelen. A magnézium túladagolás veszélye minimálisnak mondható. Az egészséges szervezet, legfőképpen a vese, gondoskodik a felesleg eltávolításáról.

Szerző: Andrássy Zoltán

(A bejegyzés terjesztése és felhasználása egészben, vagy akár részben kizárólag a szerző írásbeli engedélyével lehetséges vagy az eredeti linken osztható meg)