Spinning® gyerekkorban

Image
Manapság egyre nehezebb a gyerekeket elszakítani a számítógépek, telefonok, tablet-ek bűvköréből. Nagyon fontos megtalálni az egyensúlyt a gyerekek szabadidejének hasznos kihasználásában is, mert súlyos egészségügyi és mentális problémákat okozhat, ha az óvoda, iskola után hagyjuk, hogy csemeténk fennmaradó idejének nagy részét a monitor előtt töltse. Számos remek kezdeményezés és lehetőség áll a szülők rendelkezésére, hogy gyermeküket kiszakítsa a székből, melyre az egyik legjobb megoldás a sport. A rendszeres testmozgás amellett, hogy az egészséges életmód része, kedvezően hat a gyerek testi és lelki fejlődésére, valamint jelentős nevelési szerepe is van.



Nagyon sok sportolási lehetőség közül választhatunk, de sajnos a Spinning® óra rendszeres látogatása nem ezek közé tartozik. A Spinner® kerékpárok geometriája nagyon hasonlít egy felnőtt országúti kerékpárra, ebből adódóan egy gyerek számára nagyon nehéz, vagy egyáltalán nem lehetséges megtalálni a helyes beállítást. A 150 cm-nél alacsonyabb ember nagy valószínűséggel még a nyereg legalsó pozíciójában sem éri el a pedált biztonságosan a lábával az alsó holtpont körül. Ebben az esetben a medence akaratlanul is elkezd billegni, hogy a pedált el tudja forgatni, ami nem csak kényelmetlen, de veszélyes is az ízületekre és a gerincre, hosszú távon hátfájáshoz és gerincbántalmakhoz vezet. Ilyenkor a térd is nyújtott állapotba kerül, ami a térdízületre káros. A kellemetlen testhelyzet miatt a gyerek ki fog állni a nyeregből, de 45 percet így végigtekerni még egy felnőttnek is kihívás.

További problémát vetít előre, hogy a Spinner® lendkereke és a pedál közvetlen kapcsolatban van egymással, így nagyon fontos a körültekintő tekerés. Egy átlagos erőnléttel rendelkező gyerek nem képes nagy ellenállással tekerni, ezért amikor a lendkerék mozgási energiája már elég nagy lesz, a lendkerék elkezdi rángatni a lábát. Teljesen kontrollálhatatlanná válik a mozgás és szintén térdproblémákat okoz. Aki ült már Spinner® kerékpáron és tekert ellenállás nélkül, biztos tapasztalta, milyen érzés ez. Ha mégis képes a gyerek átforgatni a pedált egy nagyobb ellenállással, akkor a nagyobb terhelés károsan befolyásolhatja a csontok és az izomzat fejlődését a növekedési szakaszban. A csont és ízületi kapcsolódások ilyenkor még sérülékenyek. Keményebb edzésmunkát egyébként is csak 14 éves kor felett ajánlott elkezdeni.

Ha az időjárás engedi, inkább vigyük ki a gyereket a szabadba. A számára megfelelő méretű biciklivel nem csak mozgás lesz neki az a pár óra, hanem igazi élmény is. Válasszunk számára olyan sportot, ahol a társai között lehet, játékos és változatos, valamint a korához ajánlott. Fontos, hogy ne erőltessünk rá semmilyen sportot. A gyerekkori élmények jelentősen befolyásolják a spothoz való hozzáállást a későbbi felnőttkorban.

Szerző: Andrássy Zoltán

(A cikk a szerző tulajdonát képezi, felhasználása kizárólag a szerző írásbeli engedélyével lehetséges, vagy az eredeti linken osztható meg)